5 ok amiért nem kapsz HACCP engedélyt
Végre elindult a projekted. A saját élelmiszeripari vállalkozásod. Kiolvastál 1000 oldalt az interneten, a facebook-on, még jogszabályokat is olvastál, végre megtervezted a saját egységed. Nyakig vagy a szervezési, átalakítási munkában, folyamatosan jönnek, vagy épp nem jönnek a szakik, lassan haladsz vagy alig haladsz. De a pénzed eközben csak fogy! És az nyitásról még szó sem esett. Nem látod a végét!
Mi lehet a gond?
1) Nem volt részletesen átgondolt terved a műhely ésszerű és gazdaságos kialakítására.
Nagyon szuper, hogy magad megtudsz csinálni mindent! Sőt ez még előnyödre is válhat a vállalkozói lét során. De ami előny, az olykor hátrány. Mivel csak a saját szemszögedet ismered, mert szakmai véleményt, tanácsot nem vettél igénybe, így sok esetben a szakik a számukra legkönnyebb, ámde számodra a legdrágább megoldásokat ajánlották neked, ami nemcsak plusz időt, de plusz anyagi ráfordítást is igényel tőled. De jobb híján és idő szűkében nem maradt már más megoldás, haladni kell előre. Így elfogadod a drágább megoldást, mert haladni akarsz.
A részletes üzleti terv készítése segít a gazdaságosság megtartásában, valamint segít felkészülni a teljes tevékenységre.
2) Van szaki, nincs szaki
Előleg felvételekor van szaki, amikor munka van, pont lebetegszik. Épp egy nagyobb munkában van, mint amire nálad megegyeztetek, így a te munkád csúszik emiatt. Amikor a részletes üzleti tervet készítetted, nem állapodtatok meg írásban a munkakezdés konkrét idejéről és befejezéséről, és csúszás esetén a kötbér mértékéről. Mivel a nagyobb munkáknál ezek az információk alapelemei egy szerződésnek, így ott nem merik elvállalni „saccra” a munkákat. Akivel megegyezel írásban, járj alaposan utána, hogy a vállalkozása megbízható-e, és tudd, hogy milyen munkát végez. Előzetesen kérj referenciákat. Ne utólag fuss a pénzed után. Amikor megegyeztek, legyen minden alaposan dokumentálva. Ez még semmire sem garancia, de szükség esetén van valami a kezedben, ami használható!
Megbízható szakemberrel kiviteleztesd a munkákat, legyen részletes és jogilag érvényes szerződés köztetek!
3) Mindent akarsz csinálni az egységedben, de ezt a legkisebb helyen és a legkevesebb pénzből.
Ez sajnos nem így működik. Minél nagyobb elvárasaid vannak, annál nagyobb helyigényed és kiadásaid is lesznek. (pl. elhatározod, hogy neked ipari sütő kell ipari árammal egy 15-20 nm-es egységbe. Az ipari sütő jóval drágább és az ipari áram is. Valóban szükséged van ezekre, tényleg igényli a technológia a te esetedben? Hiába van ipari sütőd ipari árammal, ha ebben a 20 nm-ben nem tudod kihasználni, mert az ipari sütő által lesütött készterméket nem tudod biztonságosan tárolni, mert nincs rá elég helyed!)
Ha minimális befektetésből szeretnél elindulni, csökkents a saját magad által generált elvárásokat. Később lesz lehetőséged növekedni! De ne akard a kezdetekben megváltani a világot!
4) Csak várod, hogy a „helyi NÉBIH” mindenben segítsen
Sokan arra esküsznek, hogy a „helyi nébih”-hez be kell menni és mindenben segítenek. Amikor elkészült az egységed, sietősen befutsz személyesen az ellenőrhöz, hogy gyorsan bólintson rá mindenre, szaladjon egy gyors szemlére hozzád, mert túlakarsz esni az ellenőrzésen. Holott lehet, hogy még egy előzetes tervet sem mutattál neki. Az ellenőr pedig nagy meglepetésedre máshogy gondolkodik és észrevételezi, hogy sajnos nem jó a tervrajz. Végül kiderülhet, hogy semmi sem jó a tervezésben. De ha már ott vagy, várod, hogy elmondja részletesen mi a nem jó, és esetleg engedményeket is tegyen, mert már minden pénzed elment a szakikra.
Az ellenőr nem a te alkalmazottad! Nem te adod a bérét! Így semmiképp ne ugráltasd, és ne tegyél úgy, mintha neki a te első telefonhívásodra vagy e-mailedre azonnal reagálnia kellene. Több ezer ügyfele van, és még több feladata emiatt. Te sem mész el helyette ellenőrizni és jegyzőkönyvet írni. Tehát ne várd el, hogy ő tervezze meg helyetted a saját egységed és vállalkozásod.
Ha a segítségét szeretnéd kérni, akkor felkészülten érkezz hozzá a beszélgetésre, vagy ha e-mailben keresed fel, minden dokumentum szakmailag nagyon részletesen legyen. Ez egy szakma, ezt sajnos el kell fogadni! Míg te egy egységet terveztél eddig, a sajátodat, ő már többet is látott. Nem biztos, hogy mindenben egyet fogtok érteni. Ahány hány, annyi szokás. Ha feltesz egy olyan kérdést, amire nem tudod a választ, „az erre még nem gondoltam” kevés reakció lesz a részedről. Ez a válasz megakaszthatja a nyitás folyamatát. Az ellenőrnek nem feladata, hogy megtervezze részletesen a te egységed. Az a te dolgod. Ha szükséged, vegyél hozzá igénybe HACCP szakértőt.
Az ellenőr feladata, hogy megvizsgálja az egység alkalmasságát arra, hogy ott élelmiszer készíthessen!
Ha tervezés szakmai részét inkább szakemberre bíznád, járj utána a szakembernek. A végzettségeire, a szaktudására és a tapasztalatára lesz szükséged, hogy a egységed alapvető kialakítása a hatóság számára megfelelő legyen!
A leggyorsabban haladhatsz a céljaid felé, ha jól felkészült vagy a témában! Ha szükséges vegyél igénybe HACCP szakértőt, aki végigkísér a folyamatban!
5) Több tervedet is leegyezteted a hatósággal és jóváhagyták szóban mindet, de mégsem.
Állítólag mindenre igent mondtak, de végül kiderül mégsem. Ez azért van, mert mindketten másra fókuszáltok és mindketten a számotokra legelőnyösebb dologra, kialakításra gondoltok. Te a saját álmaidat képviseled, a hatóság pedig a szakmai elvárásokat. Ez a kettő nem mindig találkozik, főleg, ha csak gondolatban egyeztetek meg. Légy pontos és precíz, amikor egyeztetsz. Az, hogy te mire gondolsz, nem mindig egyértelmű. Senki sem gondolatolvasó. Így csakis a nyílt kommunikáció segít előrébb lépni a közös nevező létrehozásában.
Ha már jól felkészülten érkezel a hatósághoz, szakmailag kidolgozott dokumentumokkal, sokkal hamarabb meglesz a közös nevező!
Gyere, segítek megtervezni az egységed és elkészíteni a szükséges dokumentumokat, amivel tudsz menni a hatósághoz egyeztetni!